Izomstimuláció

Az izomstimuláció alkalmazási lehetőségei sportolóknak

izomregeneráció gyorsítás

Ha még nem használtál stimulátort, akkor elsőként az izomregenerációs kezeléseket próbáld ki!
Különösen a megterhelő edzést követően, a leginkább igénybe vett izomra tedd fel az elektródákat. Tanulmányok sora igazolja, hogy az izomstimuláció minden más levezető módszernél hatékonyabban csökkenti a metabolitok mennyiségét és ezen keresztül az izomfáradtságot, izommerevséget.
Az edzés után 90 percen belül megkezdett izomstimuláció akár 300%-kal növeli a vérkeringést, így gyorsítja a salakanyagok kipumpálását, kimosását az izomból. A metabolitok többsége a májban bomlik le, így minél hamarabb jut oda, annál hamarabb oldódik az izommerevség, fáradtság. Rövidül a regenerációs idő, megelőzi az izomgörcsöket.
A keringés gyorsulása nemcsak az elszállításban, hanem az izomraktárak feltöltésében is előnyt jelent.
Az edzés után megfelelően kezelt izom következő edzésre lényegesen frissebb, pihentebb, így hatékonyabb terhelést biztosít.

izomsérülések gyógyítása

Az izomstimuláció eredetileg orvosi, kórházi kezelés, melyet az izombetegségek helyreállítására kezdtek alkalmazni. Sportsérülés esetén fontos számodra, hogy mielőbb visszatérhess az edzésmunkába.

Az izomstimuláció nem mozgatja az ízületet, így minden ín, szalag, ízületi tok, porc sérülés utáni napon már elkezdheted az izommegtartó kezeléseket!

Izomsérülés után kell néhány nap várakozás, hogy a bevérzés megszűnjön. De 3-4 nappal a sérülést követően már alkalmazhatod. Fokozza a vér és nyirokkeringést, mely a gyógyuláshoz szükséges tápanyagokat a sérülés helyére viszi. Ez meggyorsítja az izomrostok helyreállítását.

izomerő visszanyerés

Törés, porcműtét, szalagműtét, stb. után hosszas ágynyugalomra vagy kárhoztatva. Minél tovább tart a kényszerpihenő, annál többet veszítesz a fáradtságos edzéssel megszerzett izomerőből és izomtömegből. Két-három hetes kihagyás alatt nagyjából félévnyi edzésmunka eredménye válik semmivé.
Mivel a stimuláció nem mozgatja az ízületeket, így műtét után néhány nappal már meg is kezdheted az izommegtartó, illetve izomerő-visszanyerő edzéseket. Mire az ízületek mozgatását engedélyezik, addigra izmaid már fel vannak készítve erre. Azaz hetekkel előrehozhatod a visszatérésed!

A rehabilitáció során a gyógytorna mozdulatok és stimuláció együttes alkalmazásával tovább gyorsítható a felépülés. A stimuláció egyszerre végezhető az akaratlagos mozdulattal, ami a neuromuszkuláris funkciók “újratanítását” segíti.

“elmaradó” izom fejlesztése

Sokan tapasztalják, hogy egy adott izmot hiába edzenek a hagyományos módon, az nem akar fejlődni. Az elektromos izomstimulációval azonban akár egyetlen izmot is “megcélozhatsz”, ráadásul eldöntheted, hogy milyen izomképességet akarsz “megpiszkálni”. Izoláltan lehet “finomhangolni” az állóképességet, aerob tűrőképességet, fokozni az izomerőt és robbanékonyságot vagy éppen növelni az izomtömeget. Figyelem! A hatás csak a kezelt izmokon jelentkezik!

edzésidő “nyerés”

A legtöbb sportoló család, munka vagy tanulás mellett sportol, nem rendelkezik elegendő edzésidővel. Azok, akiknek a munkája irodai, helyhez kötött, azok izomstimulációval “edzésidőt nyerhetnek”. Az ücsörgés közbeni, passzív izomstimuláció is plusz edzést jelent az izomnak! Pont olyan, mintha egyel többet edzenél!
Nyilvánvaló, hogy így csak a sportod szempontjából legfontosabb izmokat érdemes kezelned. Futónak, kerékpárosnak a combizmokat, úszónak a tolóerőt biztosító széles hátizmot, stb.
A kezelést célzottan végezheted, ha sprinter vagy, akkor az izomerőt és robbanékonyságot kell növelned. Hosszútávú sportok esetén az izom állóképessége és aerob-anaerob tűrőképessége a döntő, azaz az impulzust ennek megfelelően kell beállítanod.

visszaesés elkerülése

Képzelj el egy helyzetet: egy erőnyerést célzó edzésen súlyzóval guggolsz és másnapra a térded jelzésszerűen fáj. Azt gondolod, hogy “Ja… a tegnapitól van. Nem számít, nyomom”. Meg is csinálod az előírtakat. Másnapra azonban a fájdalom még mindig ott van, sőt mintha most már szúrna is. De megintcsak edzel. Így megy ez két-hátom hétig, mire rájössz, ez egy túlterheléses sérülés, amit ki kell “pihenni”. A gyulladás nem fog elmúlni ha ráterhelsz. Igenám, de ha kihagysz 2-3 hetet, akkor annyi az elmúlt 3-4 hónap kemény munkájának és ebben az idényben már nem tudsz ismét belendülni.

Ilyenkor jön az izomstimulátor. Amíg az ízületet pihenteted (azaz a térdedet terhelő hagyományos mozgást nem végzel), addig a stimulációval fenn tudod tartani a lábizmaid állapotát!!!! Azaz: bár 2 hétig nem futsz, nem kerékpározol, de a combizmaid ennek ellenére sem szottyadnak össze! Amint a térded helyrejött és újra edzésbe állsz, gyakorlatilag ugyanott folytathatod ahol abbahagytad.

Egy másik hasonló terület inkább a magas szinten sportolók számára érdekes csak. Aki napi két edzéssel készül egy versenyre, annak az utazás egy távoli versenyre komoly probléma. Egy 30+ órás repülőút alatt az izmok bemerevednek és ezen a szinten a kétnapos kihagyás is “meglátszik”. Ilyen esetben az izomstimulátor felbecsülhetetlen kincs. Elfér a zsebedben, a repülőn is használhatod és a legfontosabb izmaidat teljes mértékben karbantartja. A célállomásra érve nyoma sem lesz az izomfáradtságnak.